- strona główna
- kontakt
- o szkole
 * wizja absolwenta
    SP 46

 * świetlica
 * biblioteka
   zobacz nowości
 * orlik
 * pedagog
 * higienistka
- historia
- nasze miasto
- patron szkoły
- grono pedagogiczne
- Rada Rodziców
 * warunki
    ubezpieczenia

- statut
- sprawdzian
- galeria
- zapisy do klasy pierwszej
- harmonogram imprez
- plan lekcji
- kalendarz roku
   zebrania,
   konsultacje

- programy nauczania
- podręczniki
- konspekty
- koła przedmiotowe
- Klub Europejski
- samorząd
   uczniowski
- absolwenci
- godny patrona
   szkoły

- osiągnięcia uczniów
- wycieczki
- szkolna gazeta   "Kleks"


  WAŻNE LINKI

MEN


CKE


OKE Jaworzno


Portal
edukacyjny


Dzień bezpiecznego internetu


Sosnowiecki klub karate








KLEKS NR 49
WYDANIE SPECJALNE
rok szkolny 2016/2017

Wita Was nowy zespół redakcyjny w składzie: Ala Wójcik, Maja Fedyniak, Oliwia Suwalska, Natalia Nowak, Oliwier Nowak, Nina Laskowska, Szymon Wilk, Olga Fudała, Aleks Orliński, Mateusz Piątkowski pod opieką pani Katarzyny Gwoździk. Zapraszamy do czytania naszej gazetki.

W tym numerze Kleksa proponujemy:
1. Obrońca praw dzieci - Janusz Korczak.
2. PRAWA DZIECI
3. Listy do świata.
4. Krzyżówka.
6. Gdy się śmieje dziecko...



OBROŃCA PRAW DZIECI - JANUSZ KORCZAK

"Nie ma dzieci - są ludzie" - w tych kilku słowach można ująć credo pedagogiczne Henryka Goldszmita znanego pod pseudonimem Janusza Korczaka . Był z zawodu lekarzem, wychowawcą z powołania, autorem wielu książek dla dzieci i dorosłych. Powołanie pedagogiczne ogarnęło całe jego życie, całą jego osobowość. Nie założył własnego domu, ponieważ jak wyznał - "za syna wybrałem ideę służenia dziecku i jego sprawie". Decyzji tej był wierny do tragicznej śmierci z wychowankami w hitlerowskim obozie zagłady w 1942 roku. Walka o dobro, sprawiedliwość i ochronę praw dziecka, poznanie i zgłębianie jego potrzeb wypełniły całe życie Janusza Korczaka.

Jego dokonania zdumiewają nas do dziś swoją aktualnością, wzbudzają podziw i zainteresowanie nie tylko wychowawców, pedagogów i psychologów, ale i wszystkich przyjaciół dzieci.

Centralny motyw działalności i twórczości Janusza Korczaka stanowi - prawo każdego dziecka do życia i odpowiedniego jego poziomu. Pisał o konieczności zapewnienia dziecku odpowiedniej jakości życia w sferze jego potrzeb fizycznych, emocjonalnych, intelektualnych i społecznych.

W tym miejscu warto przypomnieć że tytuł jednego z jego utworów brzmi: "Prawo dziecka do szacunku" - i stanowi programową syntezę jego twórczości.

Trafnie współcześni przypisują Januszowi Korczakowi tytuł Obrońcy Praw Dziecka.Spośród wielu praw, o których pisał i o które walczył, jako zasadnicze należy wymienić:

Prawo do szacunku

Jest to prawo najbardziej lekceważone we współczesnym świecie. Dzieci trzeba nie tylko kochać, ale też dobrze traktować, a to oznacza indywidualne podejście do każdego wychowanka. Wielu starań powinno dołożyć społeczeństwo, by uczeń miał prawo do poszanowania godności własnej w sprawach osobistych, rodzinnych i koleżeńskich.

Prawo do niewiedzy

Dla kilkuletniego dziecka nie wszystko jest proste i jasne jak nam się wydaje. Otaczający świat jest dla niego nieznany. Dorośli powinni mieć wiele wyrozumiałości i cierpliwości wobec niekończących się pytań dziecka.

Prawo do niepowodzeń i łez

Nie wolno oskarżać dziecka za niepowodzenia, lecz należy cierpliwie czekać, aż dziecko wydorośleje, nabierze życiowego doświadczenia. Zamiast karania współczesna psychologia proponuje - "pokaż dziecku jak można naprawić zło".

Prawo do własności

Poszanowanie tego prawa jest konieczne zarówno ze strony nauczycieli jak i rodziców. Uczymy dzieci, że maja prawo do własności, ale również powinny je respektować wobec innych

Prawo do tajemnicy

Dzieci, nawet te najmłodsze, mają swoje tajemnice osobiste, rodzinne czy koleżeńskie. Dorośli powinni je szanować. Nauczyciel szanujący tajemnicę dziecka, uczy swoja postawą, że są sprawy, o których nie mówi się wszystkim.

Prawo do radości

J. Korczak w swoim pamiętniku pisał - "dziecku potrzebna jest jasność szczęścia i ciepło miłości.... Niech dzieci się śmieją, niech będą wesołe." Dziecko powinno wychowywać się w miłej i serdecznej atmosferze, pełnej uśmiechu i radości.

Prawo do wypowiadania swoich myśli i uczuć

Łamanie tego prawa jest krzywdą wyrządzoną dziecku, którą trudno w życiu naprawić. Należy dać dziecku prawo do wyrażania własnych poglądów i uczuć, przyjmując je stosownie do wieku i dojrzałości dziecka. Dzieci potrzebują tego, by ich uczucia były akceptowane i doceniane.

Prawo do dnia dzisiejszego

Dziecko żyje teraźniejszością, bieżącą chwilą i to liczy się najbardziej. Wszystko co było w przeszłości czy dopiero ma nadejść, nie jest dla niego tak ważne. "Dla jutra lekceważy się to, co je dziś cieszy, smuci, dziwi gniewa, zajmuje. Dla jutra, którego nie rozumie (...) kradnie się lata życia" - to słowa J.Korczaka.

Korczakowskie prawa dziecka są aktualne do dziś. Jego myśli, idee, jego cele ocalały i większość z nich zrealizowano w Konwencji Praw Dziecka.

powrót





Niech się wreszcie każdy dowie
I rozpowie w świecie całym,
Że dziecko to także człowiek,
Tyle, że jeszcze mały.
Dlatego ludzie uczeni,
Którym za to należą się brawa,
Chcąc wielu dzieci los odmienić,
Stworzyli dla Was mądre prawa.
Więc je na co dzień i od święta
Spróbujcie dobrze zapamiętać:

Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,
A szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.

Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi
I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.

Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać,
I każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.

Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami,
Nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.

Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,
Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.

Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa,
A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.

Tak się tu w wiersze poukładały
Prawa dla dzieci na całym świecie,
Byście w potrzebie z nich korzystały
Najlepiej, jak umiecie.

Marcin Brykczyński - "O prawach dziecka"


Mateusz Piątkowski



FRAGMENTY "LISTÓW DO ŚWIATA" DZIECI Z NASZEJ SZKOŁY


Bardzo nie lubię przemocy, jest mi smutno,
Gdy jestem sam w nocy,
Gdy dzieci sobie dokuczają,
Gdy koledzy ze słabszych się wyśmiewają [...]


Kajetan

Moim marzeniem jest, aby wszystkie dzieci były uśmiechnięte i zadowolone z życia [...]

Filip

Smutno mi patrzeć na zawiedzione twarzyczki wielu Dzieci. Te Dzieci nie mają domów, jedzenia i środków do życia.

Kasia

Bardzo chciałbym, [świecie] abyś stał się lepszy i wierzę, że za sprawą wszystkich dobrych ludzi jeszcze tak będzie, ponieważ wierzę w Ciebie [...]

Wiem, że gdyby to ode mnie zależało, to wszystko byłoby inaczej. Świat byłby kolorowy, ludziom żyłoby się lepiej.

Dominik

Chciałabym, aby na świecie zapanował pokój, nie było żadnych wojen, żeby dzieci miały wspaniałe dzieciństwo, pełne zabaw i beztroski.

Oliwia

Chciałbym wyrazić swoje zaniepokojenie lekceważeniem praw dzieci w wielu krajach świata.

Olek

Chciałabym, mój świecie drogi, byśmy w tym biegu do nowoczesności nie zgubili największych wartości.

Maja

Proszę Cię o skuteczny sposób walki z chorobami nękającymi świat.

Wiktoria

Najbardziej zaniepokoiła mnie wojna w Syrii, ginie tam wiele niewinnych ludzi.

Aleks

Marzę, aby mądrzy ludzie potrafili wynaleźć cudowny lek na wszystkie choroby.

Mateusz

Dlaczego w niektórych krajach panuje głód, a dzieci nie mogą się uczyć i rozwijać swoich zainteresowań?

Jagoda

Trzymaj za nas [ludzi] kciuki, a na pewno uda się zmienić Cię na lepsze.

Alicja

Wszystkim autorom listów do świata (tym nagrodzonym i nie tylko) serdecznie gratulujemy Wierzymy, że:

Gdyby te listy czytał świat
to pewnie by się zmienił
a mędrcy mądrzy, że aż strach
milczeli zawstydzeni.

Organizatorzy Obchodów Dnia Praw Dziecka w Szkole Podstawowej 46



KRZYŻÓWKA



Objaśnienia haseł:

Poziomo:
1. Ptak z pięknym ogonem.
2. T-shirt z kołnierzykiem.
3. Bożonarodzeniowy miesiąc.
4. .. Praw Dziecka - urzędnik, który broni naszych praw.
5. Nasz rodzinny - wracamy tam codziennie po szkole.
6. Do zjeżdżania zimną z górki.
7. Pierwsza kobieta.
8. Ja i ty to ..
9. Czekamy na nie przez cały rok szkolny.

Pionowo:
1. Podczas pracy rodziców miejsce zabaw maluchów.
2. Razem z owocami stanowią zgrany duet.
3. Może być narodowy lub krajobrazowy.
4. Na pierwszym miejscu listy przebojów.
5. Sala .. - tam prowadzone są zajęcia wf.
6. Rozpalany w kominku.
7. Dwie deseczki do zjeżdżania z góreczki.

HASŁO:
Litery z ponumerowanych kratek wpisz poniżej:



Mateusz Piątkowski

powrót


Kiedy śmieje się Dziecko
śmieje się cały świat -

prawda to znana od tysięcy lat
dlatego pamiętajmy,
że dziecko prawa ma:
by być szczęśliwym i szanowanym,         przez rodziców być kochanym
do przemocy nie zmuszanym
może wierzyć w to co chce
odpoczywać, kształcić, bawić się
do opieki i lekarza także prawo ma
do tajemnic, swoich spraw
mimo tych niewielu lat
więc pozwólmy dziecku żyć
i po prostu sobą być!!!
Młody człowieczku
to ważna sprawa,
by wiedzieć o tym,
że masz swe prawa.
Prawo kochania i szanowania
Prawo dobrego traktowania
Prawo do lekarza, nauki
i odpoczywania.
Masz prawo mieć swoje zdanie.
Masz prawo mieć tajemnice.
Masz prawo mieć swoje miejsce
na świecie -
to bardzo ważna rzecz -
drogie dziecię.

Maja Fedyniak

powrót


Przeczytaj inne numery "Kleksa".